Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Over het Instituut

Wat doet het Instituut?

Het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen werd opgericht in 2002. Het streeft naar de bescherming en bevordering van de gendergelijkheid, dus ook de gelijkheid van vrouwen en mannen, en draagt hierdoor bij aan een inclusieve samenleving.

Het Instituut is een onafhankelijk interfederaal gelijkheidsorgaan (Equality Body) dat eveneens opdrachten vervult in het kader van het federale gelijkekansenbeleid. Een Equality Body moet in elke lidstaat van de EU bestaan om er gelijkheid te promoten en zich in te zetten tegen discriminatie.

Via zijn acties bestrijdt het Instituut elke vorm van discriminatie en ongelijkheid op grond van geslacht of gender, is het een katalysator voor de bevordering van de gendergelijkheid dus ook de gelijkheid van vrouwen en mannen en stimuleert het ook de integratie van de genderdimensie in het beleid. 

Om dit te kunnen doen, geeft het Instituut adviezen en aanbevelingen voor een wettelijk kader, en ontwikkelt het strategieën en instrumenten. Ook advies verlenen, onderzoek voeren, opleidingen geven en brede campagnes opzetten behoren tot de taken. Jaar na jaar stijgt het aantal meldingen van burgers over onder andere genderdiscriminatie en seksisme bij het Instituut.

De raad van bestuur van het Instituut bestaat uit 14 stemgerechtigde leden en drie leden met een raadgevende stem. De raad van bestuur bepaalt het algemeen beleid op voorstel van de directie. Hiertoe keurt de raad onder meer het strategisch plan, het personeelsplan en het jaarverslag van het Instituut goed. De raad van bestuur komt elk jaar 10 keer samen. De leden van de raad van bestuur, inclusief de voorzitter en vice-voorzitter, worden benoemd bij koninklijk besluit.

Bijna 80 personeelsleden zetten zich elke dag in om gendergelijkheid meer maatschappelijke aandacht te geven. Het Instituut is georganiseerd in verschillende teams die werken rond diverse actiedomeinen of voor een specifieke dienstverlening instaan.

De directie

Michel Pasteel, directeur, en Liesbet Stevens, adjunct-directeur, vormen samen de directie van het Instituut. Ze staan in voor het dagelijks beheer, geven leiding aan het personeel, organiseren de werking en brengen verslag uit aan de raad van bestuur.

  • Liesbet Stevens

    Studeerde rechten en filosofie, is doctor in de rechten, gastdocent aan de KU Leuven en is sinds 2014 adjunct-directeur van het Instituut.

    Liesbet Stevens zet zich al haar hele loopbaan in voor een gelijkwaardige samenleving en de bescherming van kwetsbare personen.

    Liesbet behaalde in 1993 aan de KU Leuven een baccalaureaat in de filosofie en in 2002 promoveerde ze er tot doctor in de rechten. Sindsdien is ze als gastdocent verbonden aan de KU Leuven waar ze het vak ‘Recht m.b.t. sekse, seksualiteitsbeleving en voortplanting’ doceert in het kader van de opleiding seksuologie en in het kader van de interuniversitaire masteropleiding gender en diversiteit. In haar academische publicaties legt ze zich voornamelijk toe op het strafrechtelijk kader met betrekking tot de integriteit van personen. In 2002 werd haar boek ‘Strafrecht en seksualiteit’ gepubliceerd. In 2011 stelde ze samen met Eva Brems het boek ‘Recht en gender in België’ samen; in 2021 verscheen ‘Recht en gender in België - 10 jaar later’ dat ze samen met Eva Brems en Pieter Cannoot samenstelde. In 2019 verscheen ‘Hoe legaal te flirten?’, een boek waarmee ze zich voor het eerst tot een algemeen publiek richtte.

    Sinds september 2014 is ze aan de slag als adjunct-directeur van het Instituut.

    Voordien werkte ze als raadgever gelijke kansen en/of armoedebestrijding bij de Vlaamse minister van Gelijke Kansen (2004-2009) en de Vlaamse minister van Armoedebestrijding (2009-2014). 

    Liesbet is sinds 2022 voorzitter van het Comité van toezicht op de Handhaving in de Kinderopvang en sinds 2004 van de Leuvense buurtwerking ’t Lampeke, een vereniging die armoede en sociale ongelijkheid bestrijdt.

  • Michel Pasteel

    Studeerde criminologie en rechten, was advocaat, is raadgever en gastspreker en sinds 2006 directeur van het Instituut.

    Als licentiaat in de criminologie en in de rechten is Michel Pasteel altijd gevoelig geweest voor gelijke kansen en de strijd tegen discriminatie.

    Als advocaat aan de balie van Brussel tot 2000 kon hij zich ontplooien in verschillende activiteiten: spreker bij colloquia, adviseur op het kabinet van de vice-eersteminister en minister van Werk en Gelijke Kansen van 1999 tot 2003, daarna tot 2006 van de vice-eersteminister en minister van Justitie, waar hij belast was met gendergerelateerde kwesties in het kader van Justitie.

    Sinds 2006 is hij directeur van het Instituut. Van 2009 tot 2013 was hij bovendien ondervoorzitter van de raad van bestuur van het Europees Instituut voor Gendergelijkheid (EIGE), waar hij België vertegenwoordigde. Hij was eveneens lid van de Nationale Commissie voor de evaluatie van de wet van 3 april 1990 over zwangerschapsafbreking.

Opdrachten van het Instituut

Het Instituut is wettelijk bevoegd om:

  1. de studies en onderzoeken betreffende gender en gendergelijkheid te verrichten, ontwikkelen, ondersteunen en coördineren, en de impact van de concrete beleidslijnen, programma's en maatregelen vanuit genderperspectief te evalueren;

  2. aanbevelingen te richten tot de overheid ter verbetering van de wetten en reglementeringen;

  3. aanbevelingen te richten tot de overheid, privépersonen of instellingen naar aanleiding van de resultaten van de onder 1 vermelde studies en onderzoeken;

  4. ondersteuning en bijstand te organiseren aan de verenigingen die actief zijn op het vlak van gendergelijkheid, of voor projecten ter bevordering van gendergelijkheid;

  5. binnen de perken van zijn doelstelling, hulp te verlenen aan iedereen die om raad vraagt in verband met de omvang van zijn rechten en plichten. Die hulp laat de betrokkene toe om inlichtingen en raadgevingen te verkrijgen over de middelen die hij/zij kan aanwenden om zijn/haar rechten te doen gelden;

  6. in rechte op te treden in rechtsgeschillen waartoe de toepassing van de strafwetten en andere wetten die specifiek tot doel hebben gendergelijkheid waarborgen, aanleiding kan geven;

  7. in het kader van zijn opdracht, alle nodige informatie, documentatie en archieven aan te leggen en te verstrekken;

  8. de statistische gegevens en de rechterlijke beslissingen die nuttig zijn voor de evaluatie van de wetten en reglementeringen betreffende gendergelijkheid te verzamelen en te publiceren, zonder mogelijkheid tot identificering van de betrokken partijen;

  9. wanneer het Instituut feiten inroept die aanleiding geven tot een vermoeden van een discriminerende behandeling zoals bedoeld in de wetten en reglementering betreffende gendergelijkheid, aan de bevoegde overheid te vragen om op de hoogte gebracht en gehouden te worden van de resultaten van de analyse van de bewuste feiten;

  10. een netwerkstructuur uit te werken met de verschillende betrokken partijen in het domein van gendergelijkheid.

Jaarverslag 2023

Het Instituut publiceert elk jaar een verslag dat de acties en projecten toelicht die het voorgaande jaar werden opgestart of verwezenlijkt.

Kom jij het team versterken?

Het Instituut zoekt gemotiveerde medewerkers die veel belang hechten aan gendergelijkheid. Ontdek de vacatures van het Instituut op de jobpagina.