Campagnes

Campagne 25 november 2015: Denk voor je doet!

Ter gelegenheid van de Internationale Dag tegen Geweld op Vrouwen op 25 november lanceerde het Instituut de campagne ‘Denk voor je doet’. Deze richt zich in de eerste plaats tot jonge mannen tussen 18 en 25 jaar. De campagne focust op de signalen die geweld aankondigen en het stoppen van de spanningsopbouw om niet over te gaan tot effectief geweld. Met de time-outprocedure, even stilstaan bij wat je doet of gaat doen, kan partnergeweld worden voorkomen.

Voor de campagne werden drie online video’s ontwikkeld, die respectievelijk fysiek, verbaal en seksueel geweld op vrouwen aankaarten. De video’s worden als pre-rolls afgespeeld vóór filmpjes op Youtube, een kanaal dat toelaat de beoogde doelgroep maximaal te bereiken. Daarnaast zet de campagne Google banners en Facebookadvertenties in om jongeren naar de webpagina www.stop.partnergeweld.be te leiden, waar ze bedenktijd kunnen toevoegen aan de symbolische teller van de campagne. Deze teller geeft de totale bedenktijd weer die wordt verzameld door iedereen die de campagne en de strijd tegen geweld op vrouwen steunt.

Campagne 25 november 2014: Schelden of slaan, het komt even hard aan

Op 25 november 2014, de Internationale dag tegen geweld op vrouwen, lanceerde het Instituut in samenwerking met de Beweging tegen Geweld – Vzw Zijn de nationale campagne 'Schelden of slaan, het komt even hard aan'. Centraal staat verbaal geweld, dat even hard kan aankomen als fysiek geweld maar er ook toe kan leiden.

Enkele sensibiliseringsmiddelen zijn affiches, speelkaarten en bierkaartjes die verdeeld zijn in een 400-tal cafés over het hele land.
Verschillende partners zoals de provincies, politie, justitie en vrouwenorganisaties deden mee aan de campagne en bereikten op die manier verscheidene doelgroepen.

Enkele van de bekende gezichten die door onze t-shirt te dragen onze campagne ondersteunden:
- Steven Van Herreweghe
- Jelle De Beule
- Ben Crabbé
- Adriaan Van den Hoof
- Bart Peeters

Voor meer informatie, raadpleeg het persdossier.

Verkrachting. Doorbreek de stilte

Vicepremier, Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen Joëlle Milquet lanceerde op 14 februari 2014 samen met de politie en het Instituut de campagne 'Verkrachting. Doorbreek de stilte' om slachtoffers van seksueel geweld aan te zetten aangifte te doen.

De sensibiliseringstools voor de campagne bestaan uit een clip, een website en een brochure. De minister lanceerde een oproep om ze zo breed mogelijk te delen via de pers, eigen websites, sociale media met het doel zoveel mogelijk mensen te bereiken en de stilte te doorbreken.

Fred en Marie - Psychologisch geweld is ook geweld!

Psychologisch geweld is ook geweld! Voor één op de acht koppels is dit geen fictie.

De kortfilm Fred en Marie toont verschillende personages waar iedereen zich mee kan identificeren: een slachtoffer die het geweld ondergaat, een pleger van geweld, vrienden die getuige zijn en hier meelevend, onverschillig, opstandig of hulpeloos op reageren.

Een initiatief van de federatie Wallonië-Brussel, Wallonië en de COCOF. De Nederlandstalige ondertiteling werd gefinancierd door het Instituut.

Campagne 25 november 2012: Mannen durven neen zeggen tegen geweld op vrouwen

Zes bekende mannen hebben gehoor gegeven aan de oproep van het Instituut in een choquerende en bijtende videoboodschap, waarin ze neen durven zeggen tegen geweld op vrouwen. In een filmpje van iets minder dan vier minuten wordt aan de hand van een aantal scènes met tweelingen de problematiek schrijnend onder de aandacht gebracht, gevolgd door getuigenissen van Bert Gabriëls, Guy Swinnen, Axl Peleman, Bruno Coppens, Patrick Chaboud en David Hubert. Zij leggen uit waarom het volgens hen belangrijk is om de strijd aan te gaan tegen geweld op vrouwen. De leden van het jeugdkoor Furiosa, gedirigeerd door Steve De Veirman, leenden hun stemmen voor de achtergrondmuziek van het filmpje.

Campagne 25 november 2011: Oost West Thuis Best - een lied tegen geweld

Ter gelegenheid van 25 november, de internationale dag tegen het geweld tegen vrouwen, heeft het Instituut een dertigtal bekende Belgen gevraagd om het lied 'Oost West Thuis Best' in te zingen.Het Instituut hoopt om met dit lied bij te dragen tot het sensibiliseren van slachtoffers, getuigen en daders van geweld, mannen én vrouwen, opdat iedereen voortaan nee durft zeggen!

Klik op de onderstaande links om het lied gratis te downloaden en de clip te bekijken:

Geweld door de lens van studenten

Het Instituut heeft de studenten master 1 van het IHECS gevraagd om mee te werken aan deze sensibilisatiecampagne en hun visie te geven op het geweld tegen vrouwen. Hieronder vindt u hun werkstukken: